1393-08-16 18:15
5055
6
5389
هیات مدیره جدید 7 نفره هستند؛

لزوم ورود شهردار گرگان به مقوله فرهنگی شهر / هیات مدیره سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری گرگان تغییر می کند

فعالان فرهنگی و برخی اعضای شورای شهر گرگان ضمن اعلام اینکه شهردارباید فرهنگی باشد عنوان کردند هیات مدیره سازمان فرهنگی ورزشی شهراری گرگان باید 7 نفر از صاحبنظران فرهنگی شهر باشند نه اعوان و انصار شهرداری!

به گزارش گلستان ما ؛ امروز بر کسی پوشیده نیست که مسائل فرهنگی هم مانند سایر مسائل در گرگان و مشخصا استان گلستان متولی ندارد و در این بین هر نهاد و سازمانی به زعم خود و بضاعت و امکاناتی که دارد کار فرهنگی می کند .

در این بین شاید به دلیل حیاتی بودن مقوله فرهنگ لازم باشد نقدهایی چندین و چندباره از نهادهای فرهنگی استان و شهرستان گرگان بشود تا بتوان روند موجود را اصلاح و موارد لازم را به مدیران غافل و احیانا غیر ارزشی گوشزد کرد .

جدای از عملکرد نهادهایی چون فرهنگ و ارشاد اسلامی ، سازمان تبلیغات اسلامی ، حوزه هنری و برخی نهادهای دیگر که تاکنون بارها توسط نویسندگان و مخاطبین سایت گلستان ما نقد شده اند بایستی به شهرداری گرگان و بازوی فرهنگی آن یعنی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری گرگان نگاه ویژه ای داشت .

امروز همگان می دانند که تحول شهری در شهرهای بزرگی در تهران ، مشهد و اصفهان مرهون تاسیس نهادهای وابسته به شهرداری چون سازمان فرهنگی هنری و ورزشی بوده که اینچنین فضا سازی زیبا و هنرمندانه ای را در معرض نمایش گذاشته است اما این سازمان در شهر گرگان هنوز منشا اثر نبوده و گاها عملیات معکوس ضدفرهنگی نیز انجام می دهد .

بنظر می رسد ریشه این کهنه زخم در مدیریت و افکار مدیران شهری مخصوصا شهردار وقت و اعضای شورای شهر باشد چرا که هر وقت یک شهردار فرهنگی و فرهنگ دوست حاکم باشد قطعا خودبخود شاهد انجام فعالیتهای فرهنگی خواهیم بود.

فرهنگی بودن چیز مبهم و سختی نیست

اما از زمان آمدن حسین صادقلو به عنوان شهردار گرگان ایشان اعلام کرده که یک فرد عمرانی است و به سایر مسائل کاری ندارد ؛ اگر چه عملکرد یک ساله شهردار گرگان در بخش عمرانی هم چندان نمایان نیست اما ظاهرا این سخن شعار زیبایی است که هر مخاطبی در نگاه نخست را به این فکر فرو می برد که عجب شهرداری که فقط به فکر ساختن و آبادانی است و به فکر مسائل سیاسی نیست .

این سخن یعنی اینکه شهردار قبلی عمرانی نبود و به فکر مسائل سیاسی و جناحی خود بود و به این موارد بیشتر بها می داد اما این سخنان دلیل نمی شود که شهردار فعلی از موضوع فرهنگی غفلت کند .

فرهنگ بومی ایرانی و اسلامی و آداب و رسوم مردم گرگان چیز مبهم ، سخت و پوشیده ای نیست که نتوان رگه هایی از آن را در شهر تاریخی گرگان به تصویر کشید . همه ما ایرانیان از بدو تولد با اصول دین و ساختار و اجزای آن ، پیامبران و امامان معصوم و در ادامه آن انقلاب اسلامی ، امام راحل و شهدای دفاع مقدس به نوعی آمیخته و عجین هستیم و کمک به برگزاری نکوداشت این الگوها کار سختی نیست مگر اینکه فردی بخواهد خارج از این قاعده عمل کند که آن بحثش جداست .

به همین دلیل برخی فعالین فرهنگی گرگان به علت یابی این کهنه زخم پرداخته و طرحی  ارائه دادند که سازمان فرهنگی ورزشی گرگان پویا ، چابک و به روز در خدمت فرهنگ شهر باشد .

هیات مدیره سازمان زیر نظر شهردا ر گرگان کار می کنند و این اعضا و مدیر عامل سازمان بدون امضا شهردار حتی یک خودکار بیک نمی توانند جابجا کنند و از طرفی خود شهردار بر تخصیص بودجه این سازمان مستقیما نظارت می کند و این دست مدیر سازمان را در انجام امورات فرهنگی بسته است .

نکته بعدی اینکه سه نفر هیات مدیره فعلی  پیشنهادی شهردار گرگان همگی از اعوان و انصار آنها بوده و البته اینکه سوابق فرهنگی و ارزشی آنها زیر سوال است که براستی آنها چه رزومه فرهنگی دارند و چه بزرگ فرهنگی تا بحال انجام داده اند.

جای چه افرادی در هیات مدیره خالی است

علی ایحال بنظر می رسد در طرح جدید هیات مدیره سازمان مقوله فرهنگ را در سطح شهری و بصورت جامع ببیند و از افراد زیر جهت حضور در هیات مدیره سازمان دعوت کند :

1 - جناب آقای علی اصغر فضیلت مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یا نماینده تام الاختیار وی

2 - جناب آقای نورالله ولی نژاد مدیر کل تبلیغات اسلامی استان گلستان یا نماینده تام الاختیار وی

3 - جناب آقای نقی محمد نژاد رئیس حوزه هنری استان گلستان یا نماینده تام الاختیار وی

4 - جناب آقای احمدی فرماندار گرگان یا نماینده تام الاختیار وی

5 - نماینده شهردار گرگان

6 - نماینده شورای شهر گرگان

7 - نماینده استانداری گلستان

در واقع اگر می خواهیم همه برنامه های ما پیوست فرهنگی داشته باشد باید این جمع در مورد آن اظهار نظر و سیاستگزاری کنند و هیات مدیره فعلی از لحاظ گرایشات سیاسی ، سابقه فرهنگی ، جامع نگری فرهنگی و دغدغه مندی در این زمینه توان انجام وسیاستگزاری امورات فرهنگی شهر گرگان را ندارد .

هیات مدیره 7 نفره ای که در بالا اشاره شد  در این طرح بایستی در زمینه فرهنگ ایرانی اسلامی ، ترویج گرگاندوستی ، ایجاد روابط سالم و دوستانه بین اهالی شهر ، نگاه متوازن فرهنگی به همه نقاط شهر گرگان ، تبلیغات محیطی مناسب با مناسبتهای اسلامی ، نگاه ویژه به هیئتها و مساجد به عنوان کانون انسان سازی و تمدن اسلامی ، معرفی شهر تاریخی گرگان به جهان ، نمادسازی در زمینه مشاهیر و قهرمانان شهر گرگان ، تقویت جوانان شهر در زمینه های مختلف ، حمایت در حد بضاعت از بسکتبال شهرداری گرگان ، ایجاد فضاهای فرهنگی ورزشی در پارکهای محله ای شهر گرگان ، برگزاری جشن ها و اعیاد مهم در سطح شهر گرگان و ...سیاستگزاری کند .

برخی اعضای شورا موافق افزایش هیات مدیره سازمان هستند

در همین حال چند تن از اعضای شورای شهر ضمن قبول این طرح و ضرورت انجام امورات فرهنگی اعلام کردند که عنصر فرهنگ بایستی در یک جمع متخصص و صاحب نظر بررسی و تصمیم گیری شود تا به یک نتیجه مطلوب در شهر برسد و از این پراکنده کاری و موازی کاری جلوگیری شود .

بنظر می رسد در صورت اجماع عمومی این طرح بتواند رای بیاورد و اگر شهردار گرگان بپذیرد هیات مدیره سازمان این هفت نفر باشند شاهد شکوفایی فرهنگی در گرگان خواهیم بود و گرنه اگر بخواهیم با این سه نفر فعلی ادامه دهیم آب در هاون کوبیدن و همان تئوری مهار در مشت محکم است و تجربه نشان داده کار فرهنگی در فضای بسته جواب نمی دهد .

عماد  محمدرضا پور

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

محسن مفیدی

با لکسوز که نمی توان کار فرهنگی کرد بنده های خدا !!!

0
0
پاسخ
1393-08-15 05:20
تبعیض محرز

شهرداری وقتی فقط یک میلیارد میدهد به بسکتبالی که باید اول یا آخر به بخش خصوصی واگذار شود و یا ... به جاهی دیگر که نمیرسد .متاسفانه برخی نگاه هاشان به سازمان ، نگاه عابر بانکی است برای هزینه های سیاسی و ...

0
0
پاسخ
1393-08-15 05:41
م . ایزدی

ترکیب قبلی هیئت مدیره را چراغعلی چیده و هنوز این ترکیب بر مدار خواسته های چراغعلی حرکت می کنه . یک ترکیب 100% مشارکتی افراطی !!!با این ترکیب هیچ اتفاق فرهنگی موثر و جریان سازی برای گرگان رقم نمی خوره .از ما گفتن .

0
0
پاسخ
1393-08-15 05:44
پیر دانا

یک مشکلی در شهرداری ها وجود دارد که آن را مردم بهتر می دانند و با چند نفرشان که صمیمیانه گفتگو کنید دست تان می آید که منظورم چیست .البته مدتهاست برخی اعضای شورا هم آلوده به این مشکل شده اند که باز هم مردم آنها را به خوبی به شما معرفی می کنند .لطفا شهرداری و اعضای شورا از رفتار کبک گونه پرهیز کنند .امروز دنیا دنیای ارتباطات است .وایبر ، لاین ، واتس آپ ، تانگو و ... تا هم فیها خالدون خیلی جاها نفوذ کرده است ، بسیار مراقب باشید هیچ چیز قابل پنهان کردن و پوشاندن نیست .علیکم بالاحتیاط و علیکم بالحذر . العاقل یکفیه الاشاره .

0
0
پاسخ
1393-08-15 03:39
شاکری

متاسفانه چند سالی است که رسم شده بعضی ها پشت بعضی چیزها قایم می شوند تا عیب کارشان مخفی بماند . مثلا پشت دکوراسیون شیک ريا، ماشین لوکس ، مدیریت مستبدانه یا ... ، الفاظ قلمبه ثلمبه ، سیاه نمایی گذشته و ... قایم می شوند و با حس برتری جویی با دیگران صحبت می کنند که این رفتار اصلا پسندیده جامعه انقلابی و اسلامی ما نیست .

0
0
پاسخ
1393-08-15 07:14
لبو فروش

حسین صادقلو پشتش به حسن صادقلو گرمه و حسن صادقلو هم پشتش به آیت الله گرمه گرمه .پس زیاد زور نزنید ، شهر و شهرداری مطابق نظرات پدربزرگ اداره میشه نه بقیه .همه می دانند تایید مدرک دیپلم و بازنشستگی پس از یک معطلی 4 ماهه توسط چه کسانی انجام شد .باید پرتقال فروش را در شهر پیدا کرد !!!بدو بیا لبو داغه .

0
0
پاسخ
1393-08-15 00:19

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.